Faglige krav til eksamensprojektet
6. august 2000
Da eksamensprojektet bl.a. skal vise, at den studerende kan anvende centrale dele af de indlærte færdigheder på 2. studieår, og da 2. studieår består af følgende fælles undervisningsfag:
har vi opstillet undervisningsfagenes emner og formuleret nogle krav, således at undervisningsfagene tilgodeses ligeligt ved valg af virksomhedsproblem til eksamensprojektet.
Projektets problem skal formuleres på en sådan måde, at undervisningsfaget Teknologi og undervisningsfaget Videregående Systemudvikling, der består af de to delfag Videregående Systemudvikling og Videregående Programmering, vægtes på en rimelig balanceret måde.
Således vil fx en projektbesvarelse med mangelfuld stillingtagen til et af undervisningsfagene skæmme helhedsindtrykket og dermed bedømmelsen.
Følgende emneområder indgår i delfaget Videregående Systemudvikling:
Strategier, metoder, teknikker, værktøjer
Udvidet objektorienteret metode: Iterativ og inkrementel systemudvikling; Use Case dreven systemudvikling; Design vha. mønstre og interaktionsdiagrammer
Struktureret analyse og design
Metodologi: Forskellige systemudviklingsmetoder; Vurdering af metoder; Situationsbestemt valg og tilpasning af metode
Foranalyse, anskaffelse og indførelse af edb-systemer
Foranalyse
Anskaffelse af edb
Indførelse af edb-systemer
Ved valg af virksomhedsproblem skal der til løsningen af problemet indgå et eller flere emner fra ovenstående.
Følgende emneområder indgår i delfaget Videregående Programmering
Distribueret programmering med klient/server-løsninger.
Parallelprogrammering vha. processer og tråde samt synkronisering.
Lineær programmering til løsning af optimeringsproblemer.
Sprogteori til syntaktisk beskrivelse af konkrete problemer samt oversættelse af disse.
Grafer og deres implementering.
Ved valg af virksomhedsproblem skal der til løsningen af problemet indgå to eller flere emner fra ovenstående. Der skal anvendes C++.
Følgende emneområder indgår i undervisningsfaget Teknologi
Administration af lager i en / flere datamat(er).
Administration af processer i en / flere datamat(er).
Arkitektur for datamater.
Sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med edb-anvendelse.
Distribuerede systemer.
Netværk.
Ved valg af virksomhedsproblem skal der til løsningen af problemet indgå et eller flere emner fra ovenstående.
Emnet arkitekturdesign er støttet med undervisning fra alle undervisningsfag.