.X filformatet kan enten være i tekstformat eller i binært format. Det anvendte format fremgår af filens header. Den følgende beskrivelse vedrører tekstformatet. Teksten er baseret på følgende link.
.X filformatet er struktureret i blokke, som beskriver de enkelte elementer i modellen. De enkelte blokke omsluttes af klammer ({ og }). En komplet oversigt over alle mulige elementer i en X fil kan findes hos Microsoft MSDN. Nedenstående tabel indeholder en oversigt over de vigtigste blokke.
Block | Contains |
Frame | FrameTransformMatrix |
Frame | |
Mesh | |
Mesh | MeshNormals |
MeshTextureCoords | |
MeshMaterialList | |
SkinMeshHeader | |
SkinWeights | |
MeshMaterialList | Material |
Material | TextureFileName |
AnimationSet | Animation |
Animation | AnimationKey |
Vi er i første omgang mest interesseret i Mesh blokken. Denne blok kan enten stå alene eller være indlejret i en Frame blok. Der kan være flere meshes i samme .X fil. Mesh blokken indeholder alle de informationer, der er nødvendige for at rendere den model, som meshet repræsenterer: