udarbejdet af
Bjarne Larsen og Ole Dolriis
Speciale i
Programudviklingsomgivelser
Foråret 1997
Aalborg Universitet
Åben Uddannelse
Bacheloruddannelsen
Datalogi
Nærværende rapport er udarbejdet som speciale på Bacheloruddannelsen i Datalogi på Åben Uddannelse ved Aalborg Universitet.
Vejleder på specialet var Uffe Kock Wiil, som vi takker for kompetent vejledning. Vi vil samtidig gerne rette en tak til kollegaer og studerende på Edb-Skolen i Odense for inspirerende samtaler og diskussioner vedrørende vores emne.
Odense, den 29. Maj 1997
Bjarne Larsen Ole Dolriis
1.4 Introduktion til begrebet programudviklingsmiljø
1.5 Programudviklingsmiljøet i historisk perspektiv
1.5.2 Et traditionelt programudviklingsmiljø
1.5.3 Det integrerede og interaktive udviklingsmiljø
1.5.4 Det integrerede og simuleret interaktive udviklingsmiljø
1.5.5 Det visuelle, integrerede og interaktive udviklingsmiljø
1.5.6 Det visuelle, integrerede og simuleret interaktive udviklingsmiljø
1.5.7 Resumé over den historiske udvikling af programudviklingsmiljøer
2 Karakteristik af programudviklingsmiljø
2.1 Værktøjer generelt - programmeringssprogets rolle
2.2.2 Oversættere, fortolkere og linkere
2.3 Integration, inkrementalitet og interaktivitet
2.4.1 Programudvikling som led i systemudvikling
2.4.2 Traditionel (faseopdelt) systemudvikling
2.4.3 Objektorienteret systemudvikling
2.5.2 Oversætter, fortolker og linker
3 Eksempler på programudviklingsmiljøer
3.0 Introduktion til eksempler på programudviklingsmiljøer
3.1.1 Gennemgang af typisk Unix/C++ programudviklingsmiljø
3.1.2 Karakteristik af typisk Unix/C++ programudviklingsmiljø
3.2.1 Gennemgang af typisk programudviklingsforløb i Turbo Pascal
3.2.2 Karakteristik af Turbo Pascal programudviklingsmiljø
3.3.1 Overordnede komponenter og systemudviklingsfilosofier
3.3.2 Hændelsesbaseret programmering
3.3.3 Basic-udgaverne i Visual Basic og Access
3.3.4 Beskrivelse af Microsoft Access 7.0
3.3.5 Beskrivelse af Microsoft Visual Basic 3.0
3.3.7 Evaluering af Acces ved hjælp af taksonomi
3.3.8 Evaluering af Visual Basic ved hjælp af taksonomi
3.4.1 Introduktion til Delphis udviklingsmiljø
3.4.2 Et typisk programudviklingsforløb med Delphi
3.4.3 Karakteristik af Delphi programudviklingsmiljø
3.4.4 Nye kriterier i karakteristikken af Delphi programudviklingsmiljø
4 Definition og karakteristik af begrebet "visuel" (taksonomi)4.0 Visuel programmering - indledning
4.1 Visuel programmering - afgrænsninger og definitioner
4.2 Nye kriterier i karakteristikken af programudviklingsmiljøet
4.2.3 Individuel tilpasning af udviklingsværktøjet
4.3 Den visuelle systemudvikling
4.3.1 En model for visuel systemudvikling
4.4 Brugerdeltagelse i visuel programmering
5 Konklusion 6 Litteraturopdateret 12. oktober 1997